zondag 10 januari 2010

Sportman van het jaar 2009


foto: Mariëlle Hensums

De winter heeft toegeslagen in Nederland. Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Slecht voor het schaatsen en het lopen wordt ook al wat lastiger. Dat bleek afgelopen dinsdag ook wel toen we op de baan kwamen. Plm 20cm sneeuw met nog wat ribbels eronder zorgde er wel voor dat we absoluut niet op de baan konden trainen.
Dus maar van de baan. Thuis had ik al een rondje uitgezocht van plm 10km. Deze was goed te lopen. Naar Dordsebrug, oh nee dat is nu de ovonde, naar Erica en weer via Ensingwijk naar de baan terug. Alleen het laatste stukje was een beetje glad. Daarom heb ik de 2e groep maar meegenomen naar Weiteveen. Daar was het fietspad perfect schoon. Zodoende kon de groep ook met gemak een stuk tempotraining doen. Zelf heb ik niet meegedaan omdat ik ook het eerste uur al gelopen had. Samen met Gerda toch 9 km gelopen zodat het totaal voor deze dinsdag op 19 kwam.

Donderdag op de pollux. Nog steeds veel sneeuw, maar de grote wegen en fietspaden waren goed te belopen. Ik besloot maar om lopend naar de training te gaan. Dat kon ook, want de geplande 2500 meter kon toch niet doorgaan vanwege toch wel gladde stukken. Wel hebben we nog 2 x 2km tempowerk gedaan. Totaal 11km. Omdat ik ook weer (gedeeltelijk) terug ben gelopen kwam ik toch op 20 km totaal deze avond.

Zaterdag deed de sneeuwradar me besluiten om niet naar Aalden voor een 10km cross te gaan. Heb dus maar een rondje "Rondweg" gedaan. Een snijdende koude wind en een paar sneeuwduinen maakte het tot een winterse tocht. Tempo van ongeveer 13 km gemiddeld. Totaal 17 km. En een weektotaal van 56km. Eigenlijk had ik er 70 willen lopen.

Zaterdagavond had de Culturele Commissie van Erica een nieuwjaarsreceptie georganiseerd. Een van de programmaonderdelen was ook de verkiezing van sporter van het jaar 2009. Het was de eerste keer dat ze het organiseerden en hadden het leuk opgezet. Patrick de Jonge (omroeper bij Sc Erica) had zijn huiswerk goed gedaan en wist op een leuke manier de boel aan elkaar te praten. Uit een voorselectie had een commissie van wijze mannen één sportman, één sportvrouw (buurvouw Margriet) en één sportploeg (SC Erica 2). Als sportman had iemand mij voorgedragen, ik heb nog geen flauw idee wie dat gedaan zou kunnen hebben. Uit deze drie zou dan de sporter van Erica 2009 worden gekozen.
Na een digitale presentatie en een interview met de kandidaten door Patrick werd de spanning nog even opgevoerd door het juryrapport voor te lezen uit de Gouden Envelop.
En ja hoor, ik was de gelukkige en mag nu voor de rest van mijn leven door het leven gaan als de eerste persoon die deze titel heeft gekregen. Of zou er in een ver verleden ook al eens zo'n verkiezing zijn geweest?
Bij de titel hoorde ook een mooie trofee: Een op kunstige manier in plexiglas gegoten afbeelding van de "kanaalgravers".

Geen opmerkingen: